بزرگترین عامل موفقیت هر شرکت یا سازمان، شرکت فروش مویرگی و توزیع آن محصول است. توزیع مویرگی به عنوان یک شیوه نوین در عرصه توزیع میتواند در بعضی از شاخه های تولیدی بسیار کارآمد باشد و نمیتوانیم از این رویکرد اجتناب کنیم زیرا یک فرایند جدیدی است که میتواند ما را برای فروش بیشتر کمک کند.
فروش مویرگی چیست؟
به کانال توزیع زنجیره از کسب و کار یا واسطه ها که از طریق آن بتوانیم یک محصول یا خدمت را به دست مصرف کننده برسانیم، اصطلاحاً پخش مویرگی میگویند و شامل شبکه عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان است و به صورت ماشین، کامیون، وسیله نقلیه، موتورسیکلت و یا حتی از طریق اینترنت میباشد.
کانالها به شکلهای مستقیم و غیرمستقیم دسته بندی میشوند و کانالهای مستقیم به مشتری اجازه میدهند که از تولید کننده به صورت مستقیم خرید کند و کانالهایی که به صورت غیرمستقیم هستند معمولاً یک عناصر واسطه ای مثل عمده فروش یا خرده فروش بین آنها است که رابط ما را بین تولید کننده و مصرف کننده هموار میکند.
وظایف اصلی یک سیستم پخش مویرگی
1. ذخیره سازی و انبار کالا برای توزیع: شما هیچ وقت نمیتوانید یک شرکت پخش را بدون سازمان، انبار، ذخیره سازی مرتب و به خصوص اتوماسیون تجسم کنید. شرکتهای پخش مویرگی باید انبارهای بسیار منظم و قابل استفاده داشته باشند.
2. دریافت سفارش از مشتری: تمامی شرکتهای پخش و توزیع مویرگی باید ویزیتوری داشته باشند تا به صورت گرم یا به صورت سرد محصول را از خرده فروشان سفارش بگیرد. در ویزیت گرم، زمانی که مشتری محصول را به ویزیتور سفارش میدهد همزمان محصول در ماشین نقل میشود و همانجا بلافاصله به مشتری یا مصرف کننده انتقال داده میشود. اما در ویزیت سرد، ویزیتور سفارش را میگیرد، ثبت میکند و به شرکت پخش تحویل میدهد و چند روز بعد محصول به واحد توزیع کننده انتقال پیدا میکند.
3. تحویل کالا به مشتریان: در یک سیستم پخش مویرگی تحویل کالا باید به موقع، منظم، سالم و قابل استفاده به سیستم توزیع انتقال داده شود.
4. وصول مطالبات: همیشه بر عهده شرکت پخش و توزیع است. یکی از مهمترین و خطیرترین مسئولیتهایی که یک شرکت پخش و توزیع دارد این است که بتواند وصول مطالبات را به موقع، دقیق و کارا انجام دهد.
5. کنترل و دریافت اطلاعات از بازار: شرکتهای پخش واحدهای خوبی برای تحقیقات بازار، پژوهش و بازاریابی هستند. معمولاً میتوانند اطلاعات منطقهای را به خوبی استخراج کنند و این اطلاعات را در مواقع لازم به دست تولیدکننده برسانند.
- ۰۱/۰۳/۰۷